تعداد آیتم ها در هر صفحه

کرمو یا شن نما شدن بتن

در این مقاله یکی از نقیصه های بتن ، علل بروز و همچنین راه های ترمیم آن مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. این نقیصه که در تعداد قابل توجهی از سازه های بتنی به چشم می خورد ، موضوع کرمو یا شن نما شدن بتن (HoneyCombing) می باشد. “کرمو یا شن نما شدن بتن” ظاهری کاملاً متفاوت با “عدم تراکم کافی بتن” دارد. متاسفانه اغلب مهندسین ، تکنیسین ها و دست اندرکاران اجرای سازه های بتنی این دو عیب را یکسان می شمارند.

لباسی نو به تن خانه‌مان بپوشانیم.

همه ما تجربه زندگی در خانه‌هایی که در تابستان بسیار گرم و در زمستان بسیار سرد هستند را داریم، خانه‌هایی که صدای تلویزیون اتاق نشیمن مانع استراحت یا مطالعه ما در اتاق خودمان می‌شود، خانه‌هایی که اتاق‌هایشان یا کم است یا زیاد، یا کوچک است یا بزرگ، خانه‌هایی که بوی پیاز سرخ شده در ابتدای صبح خلقمان را تلخ می‌کند، خانه‌هایی که همواره شیرهای آبشان چکه می‌کند و در مواقع لزوم از بس محکم بسته شده‌اند انرژی زیادی باید برای باز کردنشان گذاشت، خانه‌هایی که در طول روز برای تامین روشنایی‌شان باید چراغ روشن کنیم و هزاران عامل دیگر که به جای اینکه منزل را به محلی برای آرامش و آسایش از آلودگی و فشار دنیای بیرون تبدیل کند آن را به جهنمی دیگر بدل می‌سازد که حتی به سختی می‌توان فقط در آن خوابید.

دقیقا کنترل پروژه چیست؟

در مدیریت پروژه واژه‌ی «کنترل» بیشتر مشابه هدایت کشتی است، به معنی سازگار کردن دائمی مسیر حرکت با در نظر داشتن یک هدف واحد در ذهن، رساندن کشتی به ساحل امن آنچنان که در ابتدای مسیر قول آن داده شده است. پروژه‌ی یک مسافرت موفق شامل تعیین یک مقصد مشخص، ترسیم دقیق مسیر برای رسیدن به آنجا، تعیین موقعیت مکانی حین سفر، و دقت نظر داشتن به مسیر پیشِ روست .

مدیریت پیمان چیست؟

مدیریت پیمان Management Contracting همان طور که از نامش بر می آید، روشی است که در آن کارفرما، یک شرکت یا یک شخص را تعیین می کند تا مدیریت اجرای پروژه را بر عهده بگیرد. بنابراین تعیین روش های اجرای پروژه و تعیین چارت سازمانی و استخدام نیروها بر عهده پیمانکار است. در این مقاله اطلاعات مفیدی در مورد پیمان مدیریت ارائه شده است .

صورت وضعیت نویسی در قراردادها

صورت وضعیت همانگونه که از نام آن بر می‌آید، صورت یا لیستی از وضعیت و مجموعه خدمات انجام شده در پروژه است. در قراردادهای عمرانی مصالح و مواد تهیه شده، حمل این مواد و مصالح، هزینه ساخت و ترکیب مواد و … نیز در صورت وضعیت گزارش می‌شود. هدف از تهیه صورت وضعیت ارائه درخواست مالی از بابت عملیات و خدمات انجام شده برا اساس قرارداد است. با توجه به انواع قراردادهای عمرانی و غیر عمرانی صورت وضعیت به شکل‌ها و در فرمت های مختلفی تنظیم می‌شود. صورت وضعیت فهرست بهایی و متر مربع دو فرمت پرکاربرد و معروف در صورت وضعیت نویسی است.

بررسی ادعاهای پيمانكاران در پيمان‌ها

توافقی كه به همراه شرایط و مدارک الحاقی در یك مجموعه غیر قابل تفكیك بین پیمانكار و كارفرما منعقد می‌شود، پیمان نام دارد. با توجه به تعریف فوق هر عاملی كه سبب بروز اختلال در تعهدات مندرج در قرارداد می‌شود، احتمالاً توسط پیمانكار در معرض ادعا قرار خواهد گرفت. به عبارت دیگر چون پیمانكار در یك مدت زمانی سودی را برای خود پیش بینی نموده، هر عاملی كه اصل سود در این فرجه زمانی را تحت شعاع قرار دهد، ادعاهایی را برای پیمانكار به وجود خواهد آورد.

شناسایی ادعاهای طرفین قراردادها

ادعا‌ را می‌توان وسیله اثبات مالکیت زمان، هزینه و تخفیف زیان‌ها و خسارات دانست. در صورتی که یک ادعا بصورت دوستانه و از طریق مکاتبات و مذاکرات مستقیم قابل حل و فصل نباشد آنگاه یک ادعا به یک اختلاف‌ تبدیل می‌شود که از طریق مراجع داوری یا قضایی باید حل و فصل شود. در سال‌های اخیر با افزایش ادعاها و اختلافات، وقت زیادی از پرسنل کلیدی پروژه‌ها صرفحل و فصل آنها می‌شود. بنابراین شناخت ادعاها و آگاهی از منابعی که پتانسیل ایجاد ادعاها و اختلافات را دارند می‌تواند به اجتناب از ادعاها و تبدیل آنها به اختلافات، کمک کند.

بررسی تخصیص قراردادی ریسک‌ها در شرایط عمومی پیمان

اغلب در اجرای پروژه‌ها، ریسک‌ها دست کم گرفته می‌شوند و به بخش‌هایی که دانش، منابع و ظرفیت‌های کافی برای مدیریت موثر آنها را ندارند تخصیص داده می‌شوند که نتیجه آن افزایش هزینه‌ها و تاخیرات در پروژه است .قرارداد، وسیله‌ای برای تخصیص ریسک ‌است و نقش‌ها و مسئولیت‌ها را برای ریسک‌ها تعریف می‌کند. تخصیص ریسک در هر قرارداد، هزینه، زمان، کیفیت و عامل بالقوه مشاجرات، تاخیرات و ادعاها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بطوریکه، تخصیص قراردادی نادرست ریسک‌ها، علت اصلی مشاجرات در ایالات متحده معرفی شده است.

نکات مهم و موارد ادعای تغییر مقادیر پیمان

یکی از مهمترین نکات در بحث تغییر مقادیر و مبلغ قرارداد این است که تغییرات و کار جدید بایستی در محدوده موضوع قرارداد اصلی باشد. مثلاً اگر موضوع قرارداد احداث یک ساختمان مسکونی در شهر تهران باشد، تغییر مقادیر یا کار جدید نمی‌تواند مربوط به اجرای یک کارخانه در شهر مشهد باشد وموضوع بایستی از جهت شرح فنی، محل اجرا و رسته کار مشابهت داشته باشد. ابلاغ مقادیر جدید خارج از چارچوب موضوع قرارداد قطعاً می‌تواند باعث ایجاد ادعا از طرف پیمانکار شود.

شناسایی ریسک‌های قراردادهای Fixed Price

مدیریت ریسک تلاشی برای اداره کردن ساختارمند تغییرات در پروژه و مدیریت آن‌ها در محیط در حال دگرگونی است، هدف آن این است که خود بعنوان عامل تغییر عمل نموده، موقعیت مبهم فعلی را اداره کرده و روشی کنترل شده و مدیریت پذیر را برای این مسئله در اختیار تیم مدیریت بگذارد. مدیریت ریسک در بخش‌های متنوع و مختلفی کاربرد دارد. از امور مالی و اعتباری تا سایر فعالیت‌های تجاری ردپایی از مدیریت ریسک به چشم می‌خورد. مدیریت ریسک یک فرآیند سیستماتیک برنامه ریزی شده برای شناسایی، آنالیز، پاسخگویی و زیر نظر قرار دادن ریسک پروژه است. فرآیند مدیریت ریسک شامل مراحل شناسایی ریسک، آنالیز و تحلیل ریسک، پاسخگویی به ریسک و کنترل ریسک است.